Magis on koko luokalle suunnattu toimintamuoto. Katso esittelyvideot, tutustu peliin ja lisämateriaaleihin itse tai yhdessä kollegoiden kanssa.
Pelin idea
Magis on suunniteltu yhdeksi työkaluksi koululaisten tunne- ja sosiaalisten taitojen sekä ongelmanratkaisutaitojen harjoittelemiseen. Mobiilipeli hyödyntää tarinallisen pelin maailmaa hyvinvointitaitojen tukemisessa. Videossa (1:37) Jyväskylän yliopiston tutkijat, Päivi Lappalainen, Raimo Lappalainen ja Katariina Keinonen, esittelevät pelin.
Pelin aloitus
Peliin tutustuminen tapahtuu helposti omalla älypuhelimella. Peliapplikaatio on ilmaiseksi laddattavissa sekä App Store ja Google Play sovelluskaupoista. Peli on intutitiivinen ja sen aloittaminen sujuu usein lapsilta helposti, tarpeen tullen luokkakaverit myös osaavat vinkata miten pelissä edetään. Videossa (3:13) pelisuunnittelija Jani Elojoki esittelee miten pelin aloitus tapahtuu, kuinka hahmoa liikutetaan ja miten dialogiin osallistutaan.
Lisämateriaalit ja pelisuunnitelma
Lataa työkirja ja tehtävävihko, jossa käydään läpi pelin tapahtumia ja tunnetaitoja. Opettajille tarkoitetussa työkirjassa kuvataan tiiviissä muodossa Magis-pelien taustalla olevat keskeiset periaatteet ja esitetään valmis suunnitelma pelin peluuttamiseen koko luokan kanssa. Läpipeluuohjeessa löydät ratkaisut pelin pulmiin.
Neljästä luvusta koostuvaa peliä pelataan viikon välein luku kerrallaan. Pelaaminen kestää oppilaasta riippuen n. 20–30 minuuttia. Pelin jälkeen oppilaat tekevät tehtäviä, joiden tarkoitus on kiinnittää oppilaiden huomio tärkeisiin teemoihin ja auttaa heitä soveltamaan pelissä esitettyjä taitoja omien tunteiden ja ajatusten kohdalla. Suosittelemme, että kullekin pelikerralle varataan n. 60 minuuttia tai kaksoistunti. Siten aika riittää myös tehtäviin, keskusteluun ja pelissä opittujen taitojen syventämiseen.
Videossa (4:26) tutkija Katariina Keinonen kertoo pelistä ja tehtävämateriaalista.
Tutkimusperustainen peli
”Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on vastoinkäymisten kohtaaminen helpompaa.”
Professori Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto
Magis-pelit on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. Pelit ovat osa Hyvä olla -hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on tuoda tutkimukseen perustuvia ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tunne- ja hyvinvointitaitojen opetusmateriaaleja koulujen henkilökunnan käyttöön.
Mobiilipelit ovat lapsille tuttu ja mieluinen media, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi hyvinvointitaitojen opettamisessa on tehokasta. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että yhdessä luokan kanssa pelattavasta pelistä hyötyvät etenkin lapset, joilla on hyvinvoinnin haasteita.
”Sekä lapsilta että opettajilta on saatu todella hyvää palautetta Magis-peleistä. Myös tutkimustulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa voi vähentää kiusaamista ja lisätä hyvinvointia.”
Yliopistonlehtori Katariina Keinonen, Jyväskylän Yliopisto
Videossa (3:25) professori Raimo Lappalainen kertoo lähestymistavasta.
Yhteystiedot
Ota yhteyttä mikäli haluat kuulla lisää!
Lapset, nuoret, perheet
Erityisasiantuntija
Piia Hägen
piia.hagen(at)mielipohjanmaa.fi
044 563 2323