Må bra-nyhetsbrev, april 2021

Vi har fått önskemål om nyhetsbrev gällandande Må bra-projektet och de undersökningar och utvecklingsarbete vi gör för att stärka barns psykiska hälsa. Nyhetsbrev utges några gånger per termin på hyvaollakoulussa.fi och sänds ut till alla skolor i Vasa tills projektet går i mål i december 2022.

Kort om oss

Må bra-projektet är ett treårigt utvecklingsprojekt som har som målsättning att utveckla verksamhetsformer som föräldrar, skola, social- och hälsoorganisationer kan använda för att stärka barns psykiska hälsa. I samarbete med psykologiska institutionen vid Jyväskylä universitet håller vi på att utveckla en stegvis graderad modell bestående av Magis spelet avsedd för hela klasser, Min grej för mindre grupper och under våren testas även en föräldragrupp på finskt håll – alla aktiviteter grundar sig acceptans och värdebaserat förhållningssätt, ACT.

Som bäst utvecklar vi ett nytt Magis spel och Min grej gruppaktivitet för årskurs 1-3.

Må bra-undersökning

Jyväskylä universitet undersöker om det möjligt att stärka välmående genom att spela det digitala spelet Magis. En första undersökning genomfördes våren 2019 och denna vinter har ytterligare 6 klasser spelat Magis. Sammanlagt har 224 elever i årskurs 4-6 (78/61/85) svarat på enkäten, varav 46% flickor, 54 % pojkar. Resultaten av undersökningen väntas senare i vår. Corona pandemin har inte hindrat genomförandet av undersökningen, men den kan ha satt sina spår i de resultat som fås.

Må bra projektet har ansvarat för genomförandet av interventioner och spel i kontrollgrupper vilket har gett oss bra erfarenhet av spel i klassen. Eleverna från årskurs 4-6 har gett positiv feedback. Stora flertalet tycker att spelet är roligt och spelets teman är intressanta. Även de skriftliga tilläggsuppgifterna har varit uppskattade och de har väckt diskussion i klassen.

Enligt den feedback vi fått från lärare och föräldrar, har spellektionerna varit uppskattade men vuxna är försiktiga med att uttrycka vad barnen lärt. Föräldrarna hade önskat mer information om spelet och det ska vi ta med oss till nästa gång. Stora flertalet av dem som svarat har trots allt varit positiva till skolornas satsning på elevers och lärares välmående.

Magis kan ses som en simulering av vanliga vardagsutmaningar och hur de kan hanteras på ett bättre sätt. Såväl Magis som Min grej gruppaktiviteten förstärker må bra-färdigheter som ökar psykologisk flexibilitet.

Må bra-färdigheter är:

  • att känna igen vad som är viktigt för en själv
  • att genomföra handlingar som är viktiga för en själv
  • att acceptera sina tankar och känslor
  • att förhålla sig till sina tankar på nytt sätt
  • att vara medvetet närvarande
  • att hitta ett bestående jag

Skolsamarbeten

I Gerby har hela årskurs 6 spelat Magis. Det har funnits en tanke om att testa om spelet kunde ingå i skolans välmående modell som håller på att ta form. I Sundom fick eleverna i en femte klass välja om de ville spela Magis eller delta i Min grej grupp, ett sätt att lösa saken nu när man inte ska blanda grupper. Läraren ledde spellektionerna och kuratorn ledde gruppaktiviteten med viss hjälp från projektet. En lektion var i kortaste laget för genomförande av Min Grej aktiviteterna, men valfriheten var uppskattad. Läraren uppfattade att spelets teman stämde väl överens med målen för omgivningslära i årskurs 5.

Magis och Min grej med fokus på att stödja självkänsla samt emotionella och sociala färdigheter, har uppfattats som ett bra komplement till KiVa skola programmet, som har som syfte att förebygga mobbning.

Höstens planer, ”Vaasasta valtakunnalliseksi”

Må bra-projektet samarbetar över språkgränser och sektorsgränser (förening, stad och universitet). När vi planerar för hösten tänker vi i termer av samarbeten och nätverk. Välmående kommer att vara lika aktuell fråga nästa år då vi ska ta oss ut ur coronabubblan. Vi hoppas på bättre möjligheter att mötas irl, men har samtidigt lärt oss att en del möten fungerar bra på distans. Till exempel kommer vi att arrangera webbinarier för att introducera Magis, då är det lätt för fler att delta.

Vi introducerar ACT-café nu i vår, en mötesplats för dem som är intresserade av att lära mera om och diskutera ovannämnda må bra-färdigheter, psykisk hälsa och psykologisk flexibilitet. Onsdagen den 21.4 har ACT-caféet öppet klockan 15-16. Vi är särskilt intresserade att diskutera spelerfarenheter med dem som spelat Magis i sin klass eller har för avsikt att inleda spel ännu i vår. Lärarens arbetsbok ska bearbetas under sommaren och lärarnas erfarenheter är extra viktiga för oss nu. Anmäl intresse till Anna-Lena.

Samarbetet med skolorna i Vasa fortsätter i höst med följande aktiviteter:

  • Magis webbinarium den 1.9. klo. 15-16, introduktion med påföljande 4 veckors spelperiod.
  • Min grej gruppledarutbildning, halvdag i september. Datum bestäms senare.
  • Skolturné planeras att äga rum i Vasa i november, i samband med Mentalhälsoveckan.
  • NYA Magis och Min grej för årskurs 1-3 testas under hösten i finskspråkiga skolor. Undersökningarna görs 2022, anmäl intresse redan nu om ni är intresserade av att delta.
  • Möt oss på Educa mässan den 28-29.1.2022.

Vår målsättning är att nå ut till skolorna i hela Finland. Vi hoppas att vi genom goda samarbeten i Vasa har erfarenheter att dela vidare!

Må bra-projektets syfte i korta drag:

  • Att använda teknik som gör att alla kan delta
  • Att skapa stödmaterial för lärare för att underlätta användningen
  • Att beakta feedback från barn och skolpersonal i utvecklingsarbetet
  • Att stödja läroplanens mål om att öka känslomässiga och sociala färdigheter
  • Att fokusera på färdigheter som är användbara i olika situationer
  • Att insamla data om metodernas effekt

Ta gärna kontakt om du har frågor eller samarbetsidéer.

Trevlig helg!

Anna-Lena
Projektplanerare
anna-lena.vilo(at)pohjanmaankriisikeskus.fi
mobil: +358 41 317 7796

1 reaktion på ”Må bra-nyhetsbrev, april 2021”

  1. Marianne Grannas

    Hej!

    Vill gärna få information om Må bra projektet även i fortsättningen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *